Gävle Hamn får världsunikt papperslager och fördubblar containerkapaciteten
Gävle Hamn är ostkustens största containerhamn (3:a i Sverige). Från Gävle skeppas bland annat en stor del av den svenska stål- och pappersexporten. Bylero har varit projekt- och byggledare för den nya containerterminalen som ökar kapaciteten med 100 procent, från 300 000 TEU till 600 000 om året. Kapacitetsökningen innebär att Gävle även kommer att bli en allt vanligare destination för import av livsmedel. Hamnen är i full färd med att göra de förändringar som kontroll och hantering av livsmedel kräver.
Hållbarhetstänkandet genomsyrar alla delar av hamnens verksamhet. För fartygsanlöpen har man till exempel god hjälp av en app. Natalie Gerami, Gävle Hamns marknads- och kommunikationschef, berättar: ”Appen gör bland annat att fartygens anlöp effektiviseras vilket är bättre ur miljöhänseende. Även vårt val av leverantörer baseras på hållbarhet. Vårt mål är att samarbeta med leverantörer som förstår vikten av minsta möjliga miljöpåverkan, vilket jag upplever att Bylero gör.”
Regeringens plan för hållbar infrastruktur betonar värdet av att flytta vägburna transporter till järnväg och fartyg, och ingenstans kan den förflyttningen ske lättare än i Gävle Hamn. Bylero har arbetat med världens första hamnbaserade helautomatiserade papperslager. Här kan pappersbalar tas emot från järnväg och lastbil och föras över till fartyg som väntar vid kaj endast några meter från lagret. Den nya containerterminalen och papperslagret stärker Gävles position som containerhamn och är viktiga byggstenar för svensk export och import.