Intervju med Byleros VD Markus Birgersson
I samband med en omorganisation i år tog tidigare vice VD och avdelningschef Markus Birgersson över rollen som VD. I den här intervjun får vi följa med när han blickar bakåt för att blicka framåt, berättar om sitt ledarskap och om att värna om ett Bylero.
Uppväxt i bruksorten Karlholm med sina föräldrar yrkesverksamma som egenföretagare och lärare har han ständigt drivits mot ledarrollen. Med siktet inställt på sitt yrkesval började Markus efter sin högskoleingenjörsexamen på Skanska. Där var han anställd fram tills 2008, då han blev erbjuden en tjänst på Bylero.
Markus anställdes som projektledare och blev sedan avdelningschef för Gävleavdelningen för att bygga upp och utveckla en ny marknad. Genom åren har han byggt upp en trygg grund, med stor projektförståelse och insikt i alla delar av den interna verksamheten. När föregående VD Torbjörn Frilund avgick stod det klart att Markus skulle ta över rollen.
– Jag sa ja direkt, eftersom jag gillar utmaningar. Jag har stor tilltro på Bylero som företag. Det är välskött och vi har en familjär känsla. Att få förmån att jobba med helheten och möta människor är fantastiskt, säger Markus Birgersson, VD.
Nu driver han Bylero framåt tillsammans med medarbetarna, som är bolagets viktigaste resurs. Det gör han i ett tillitsbaserat ledarskap med utveckling som en uppenbar drivkraft.
– Jag brinner för affärsnytta, att det ska ge något i slutändan. Utifrån rollen som VD ser jag mig som en form av navigatör, med ansvar att skapa rätt förutsättningar.
Hållbarhetsarbetet är en ständigt pågående process på Bylero. Den hållbara utvecklingens tre dimensioner, ekonomisk, ekologisk och social, smälts samman internt i tre perspektiv – miljö, kvalitet och framför allt medarbetarna. Att medarbetarna utgör Byleros viktigaste tillgång är tydligt och även en viktig del av hållbarhetsarbetet. För att bevara den familjära känslan som finns är det fortsatt fokus på att vårda det inifrån och ut.
– Mitt absoluta sätt att se på Bylero är som ett Bylero trots att vi till vardags är placerade på olika orter. Det är grundläggande i all min dialog internt med samtliga medarbetare samt externt med kunder och samarbetsparters. Att ta bort hinder, ge tydlig och samma information till alla, är av stor vikt. Även att fortsätta upprätthålla företagskulturen och klimatet, att vi värnar om varandra. Det är grundfundamentet inom Bylero och något jag själv uppmärksammade när jag började.
Hållbarhetsarbetet är något som också utgör grunden för den nya 7-åriga affärsplanen. Nytt för i år är att en hållbarhetsgrupp och hållbarhetsansvarig utsetts, för att utveckla arbetet framåt. Även att Bylero numer arbetar med verksamhetsplaner på avdelningarna och handlingsplaner kopplat till det, för ökad delaktighet, engagemang och förståelse.
– Om vår värdegrund och företagskultur är vår kompass blir affärsplanen vår tydliga karta.
I år fyller Bylero 50 år. Att blicka bakåt för att kunna blicka framåt är bolagets jubileumsslogan och något som Markus tycker är en viktig reflektion inför framtiden.
– Vi behöver vara ödmjuka och titta i backspegeln för att vårda de delar som är viktiga framåt. Detta tar vi med oss i en växande och föränderlig marknad. Vi kommer hela tiden mötas av nya utmaningar. Att se möjligheter i alla våra affärer och stå stadigt gör att vi kommer att nå våra mål.
Med en VD tydlig i sin roll, villig att ta emot vilken utmaning som än dyker upp, en ny affärsplan, ett växande företag med ett pågående hållbarhetsarbete internt såväl som externt, har Bylero framtiden framför sig.