Sveriges högsta STS-kranar parkerar i Gävle Hamn
Sveriges högsta containerkranar har lättat ankar från Japan och parkerar i Gävle Hamn i början av juni, Bylero kommer att vara på plats, projekt- och byggledare för den helt nya containerterminalen och världsunika papperslagret.
Gävle Hamn är ostkustens största containerhamn – här skeppas bland annat en stor del av stål- och pappersexporten. Med sitt unika läge mellan två regioner, Mälardalens importregion och Norrlands råvaruindustri, har efterfrågan på containertransporter till och från Sverige ökat.
Containerterminalen har nu byggts ut och ökat sin kapacitet till 600 000 TEU, en fördubbling gentemot tidigare. I anslutning till containerterminalen har även världens första hamnbaserade helautomatiserade papperslager tagit form.
Hållbarhetstsarbetet är något som genomsyrar alla delar av hamnens verksamhet, för att uppnå en så hållbar hamn och infrastruktur som möjligt. Hela fordonsflottan drivs fossilfritt, med el- och biogasbilar som transporterar containrar till och från järnväg samt bogserbåtar som körs med HVO-bränsle. Målet för Gävle Hamn har även varit att välja leverantör ur ett hållbarhetsperspektiv, varav Bylero har varit en av de som förstått vikten av minsta möjliga miljöpåverkan.
När de så kallade STS-kranarna (*ship-to-shore) nått Gävle Hamn och monterats är containerterminalen i stort sett redo för invigning. Utbyggnaden stärker Gävle Hamns position som containerhamn och arbetet går nu dubbelt så fort med nya och högre kranar.
*HVO står för hydrotreated vegetable oil (eller hydrogenated vegetable oil).
*TEU (Twenty-foot Equivalent Unit), dvs en 20-fots container med måtten 6,1 x 2,44 x 2,59 meter (längd x bredd x höjd).