Om Bylero/
Visselblåsarkanal
Visselblåsning
På Bylero strävar vi efter öppenhet och transparens, där oegentligheter och olämpligt beteende inte ska förekomma. Detta är en del av vår värdegrund som sätter våra medarbetare och kunder i centrum. Om du upplever oegentligheter inom vår organisation ber vi dig att rapportera dem genom vår visselblåsarkanal. Du är alltid anonym.
Vem kan rapportera?
Du kan visselblåsa om du är arbetstagare, praktikant, verksam aktieägare, person som ingår i vår förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan. Beställare, leverantörer och entreprenörer till oss som fått kännedom om missförhållanden kan också rapportera. Att du har avslutat ditt arbetsrelaterade förhållande med oss, eller att det ännu inte har påbörjats, utgör inget hinder.
Anonymitet
All kommunikation med oss via vår visselblåsarkanal är konfidentiell. Det innebär att du kan rapportera missförhållanden utan att riskera repressalier. Vår visselblåsarkanal har hög säkerhet och säkerställer din anonymitet.
Följ länken för att komma till vår visselblåsarkanal
bylero.visslan-report.se
Vad kan rapporteras?
Du kan rapportera faktiska eller misstänkta missförhållanden som har ett allmänintresse av att de kommer fram. Det krävs inga bevis, men måste göras i god tro.
OBS: Inkludera inte känsliga personuppgifter om de personer du nämner i din rapport, såvida det inte är nödvändigt för att kunna beskriva ditt ärende.
Exempel på missförhållanden av allvarlig karaktär som bör rapporteras:
• Medvetet felaktig bokföring, intern bokföringskontroll eller annan ekonomisk brottslighet.
• Förekommande av stöld, korruption, skadegörelse, bedrägeri, förskingring eller dataintrång.
• Allvarliga miljöbrott eller stora brister i säkerheten på arbetsplatsen.
• Om någon utsätts för allvarliga former av diskriminering eller trakasserier.
• Andra allvarliga missförhållanden som rör enskildas liv eller hälsa.
• Andra allvarliga missförhållanden som rör företagets vitala intressen.
Vad händer när en rapport har skickats in?
När du har skickat in en rapport vid visselblåsningskanalen visas en 16-siffrig kod. Förvara koden säkert. Du kommer att behöva den för åtkomst till ditt ärende. Inom sju dagar kommer du att kontaktas av en ärendehanterare. Det kan hända att du får följdfrågor via den krypterade chattfunktionen. Följdfrågor kan även ställas efter de sju dagarna från det att du skickat in rapporten. Det är viktigt att du loggar in med din kod då och då för att svara på eventuella följdfrågor. Inom tre månader kommer du att få återkoppling med information om vilken uppföljning som planeras eller redan har skett efter din rapportering.
Våra ärenden hanteras av Advokatfirman Lindahl för att garantera oberoende.
www.lindahl.se
Ansvarig för riktlinjerna på Bylero är Helen Lott, HR-ansvarig. Telefon: 070-308 18 68.
E-post: helen.lott@bylero.se
Lagen om visselblåsning
Från den 17 december 2021 gäller en ny visselblåsarlag, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Här kan du läsa mer: www.av.se/om-oss/visselblasarlagen
Vem kan rapportera?
Du kan visselblåsa om du är arbetstagare, praktikant, verksam aktieägare, person som ingår i vår förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan. Beställare, leverantörer och entreprenörer till oss som fått kännedom om missförhållanden kan också rapportera. Att du har avslutat ditt arbetsrelaterade förhållande med oss, eller att det ännu inte har påbörjats, utgör inget hinder.
Anonymitet
All kommunikation med oss via vår visselblåsarkanal är konfidentiell. Det innebär att du kan rapportera missförhållanden utan att riskera repressalier. Vår visselblåsarkanal har hög säkerhet och säkerställer din anonymitet.
Följ länken för att komma till vår visselblåsarkanal
bylero.visslan-report.se
Vad kan rapporteras?
Du kan rapportera faktiska eller misstänkta missförhållanden som har ett allmänintresse av att de kommer fram. Det krävs inga bevis, men måste göras i god tro.
OBS: Inkludera inte känsliga personuppgifter om de personer du nämner i din rapport, såvida det inte är nödvändigt för att kunna beskriva ditt ärende.
Exempel på missförhållanden av allvarlig karaktär som bör rapporteras:
• Medvetet felaktig bokföring, intern bokföringskontroll eller annan ekonomisk brottslighet.
• Förekommande av stöld, korruption, skadegörelse, bedrägeri, förskingring eller dataintrång.
• Allvarliga miljöbrott eller stora brister i säkerheten på arbetsplatsen.
• Om någon utsätts för allvarliga former av diskriminering eller trakasserier.
• Andra allvarliga missförhållanden som rör enskildas liv eller hälsa.
• Andra allvarliga missförhållanden som rör företagets vitala intressen.
Vad händer när en rapport har skickats in?
När du har skickat in en rapport vid visselblåsningskanalen visas en 16-siffrig kod. Förvara koden säkert. Du kommer att behöva den för åtkomst till ditt ärende. Inom sju dagar kommer du att kontaktas av en ärendehanterare. Det kan hända att du får följdfrågor via den krypterade chattfunktionen. Följdfrågor kan även ställas efter de sju dagarna från det att du skickat in rapporten. Det är viktigt att du loggar in med din kod då och då för att svara på eventuella följdfrågor. Inom tre månader kommer du att få återkoppling med information om vilken uppföljning som planeras eller redan har skett efter din rapportering.
Våra ärenden hanteras av Advokatfirman Lindahl för att garantera oberoende.
www.lindahl.se
Ansvarig för riktlinjerna på Bylero är Helen Lott, HR-ansvarig. Telefon: 070-308 18 68.
E-post: helen.lott@bylero.se
Lagen om visselblåsning
Från den 17 december 2021 gäller en ny visselblåsarlag, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden. Här kan du läsa mer: www.av.se/om-oss/visselblasarlagen